Let's make America great again?

Profilgruppa inviterer til åpent medlemsmøte den 25. februar, der vi retter blikket mot USA og spør: Hva betyr Trumps politikk for oss her i Nord-Norge?

Donald Trump har gjort slagordet "Make America Great Again" verdenskjent. Men bak de store ordene ligger en politikk som har skapt både begeistring og bekymring, ikke bare i USA, men også internasjonalt. Handelspolitikk, tollmurer, energisatsing og utenrikspolitikk – alt dette påvirker oss i nord.

Hvordan står det nordnorske næringslivet i møte med en mer proteksjonistisk USA-politikk? Hvordan påvirkes eksporten av fisk, teknologi og råvarer? Hva betyr amerikansk geopolitikk for våre viktigste næringsveier? Og er det egentlig mulig å gjøre Amerika "great again" uten at noen andre må betale prisen?

Til Profilmøtet den 25. februar har vi fått følgende innledere til å hjelpe oss å rette blikket mot USA:

Ketil Solvik-Olsen, tidligere samferdselsminister i Solbergs regjering og FrP-politiker
Solvik-Olsen har omfattende erfaring fra USA, både som student og senere under opphold i landet. Ketil Solvik-Olsen var en av få nordmenn som deltok på presidentinnsettelsen tidligere i år.  Han vil dele sine refleksjoner om amerikansk politikk, handelsforhold og USAs påvirkning på Norge.

Mads Qvist Frederiksen, Executive Director, Arctic Economic Council
Frederiksen leder Arctic Economic Council og har bred erfaring med internasjonalt næringsliv i Arktis. Han vil gi oss sine tanker om hvordan USA sin politikk påvirker handel og økonomisk utvikling i nord.

Sigrid Ina Simonsen, direktør, NHO Arktis
Simonsen vil belyse hvordan nordnorsk næringsliv må navigere i et skiftende globalt landskap med USAs proteksjonistiske politikk og nye rammebetingelser.

Steinulf Henriksen, redaktør, Folkebladet, har reist mye til USA og har i mange år eid en ferieleilighet på Marco Island, Florida – et av de mest Trump-vennlige områdene i landet. Innbyggerne her stemte på Donald Trump både i 2016, 2020 og i 2024.  Henriksen har skrevet to kommentarartikler der han reflekterer over samfunnsutviklingen i USA de siste 20 årene og vil dele sine opplevelser og refleksjoner med oss.

Fra ett lokalt perspektiv vil Thomas Skrede Lund, salgsdirektør i Br. Karlsen si noe om hvilke tanker Br. Karlsen gjør rundt usikkerheten som rår i verden og eksporten av laks til det amerikanske markedet. 

 

Årets første Profilgruppemøte finner sted i Kunnskapsparken på Finnsnes, tirsdag 25.februar kl.19.00