PROFILMØTE OM HAVBRUK

I strålende sol la Profilgruppa ut på smale, kronglete veier til Yttersida av Senja, nærmere bestemt Torsken og Wilsgård Fiskeoppdrett.

Her ble vi tatt godt imot av Vidkun, den ene halvdelen av brødreduoen Wilsgård, som (med litt hjelp) serverte kake, kjeks og en nydelig fiskesuppe.

For å bli bedre kjent med bedriften og næringa, var det lagt opp til omvisning på slakteriet til Wilsgård Fiskeoppdrett, filetanlegget til Arctic Filet og Torskensenteret. Sistnevnte, tidligere kjent som skolestua i Torsken, har gjennomgått en omfattende renovering og fremsto i ny drakt våren 2014 som en praksisbase for blå fag ved Senja VGS. Wilsgård-konsernet omsetter i dag laks og ørret for 250 millioner i året, og er den største arbeidsgiveren i Torsken kommune. Brødrene har over 30 års erfaring fra bransjen, og er kjent for en proaktiv strategi i forhold til rekruttering og kompetanse, samt en aktiv rolle i lokalsamfunnet.

Årets første profilmøte hadde havbruksnæringas utfordringer og framtid som tema. Kåre Aas fra Nofima og Are Kvistad fra Sjømat Norge var hentet inn for å kaste lys over problemstillinga. Aas tok for seg bærekraft, miljøpåvirkning, villfisk og oppdrett, ringvirkninger og arealutfordringer knyttet til havbruksnæringa, mens Kvistad tok for seg markedet og markedsføring på nasjonalt og internasjonalt nivå. Han viste blant annet til hvordan laksenæringa gikk sammen om å sponse Arctic Race of Norway i 2015, og tiltrakk seg mye oppmerksomhet gjennom en rekke stunts. For eksempel gjenoppsto den røde klatretrøya som den lakserosa/oransje «laksetrøya», mens en heldig franskmann, som nådde sykkelrittets høyeste punkt først, kunne reise hjem med 500 kg laks i bagasjen. 

Kvistad henviste også til laksenæringas nye omdømmekampanje, som man kan se og lese mer om ved å gå inn på www.laks.no

 

Are Kvistad fra Sjømat Norge

En tankefull Kåre Aas fra Nofima og Are Kvistad fra Sjømat Norge

 

Gryllefjord i solnedgang

Fotograf: Per Lund